۱۳۸۸ تیر ۲۰, شنبه

تحليل- "بازداشتی ها" ؛ آخرین آزمون شاهرودی یا اولین محک لاریجانی؟

حدود یک ماه دیگر ، آیت الله هاشمی شاهرودی ، قوه قضاییه را پس از 10 سال ترک می کند؛ او هنگامی که قوه قضاییه را تحویل گرفت ، تعبیری در باره آن به کار برد که حتی بعد از یک دهه ، هنوز در یادهاست:شاهرودی در وصف قوه قضاییه آن روزگار ، از کلمه"ویرانه" استفاده کرده بود. اینک ، او در حالی دستگاه قضایی را ترک می کند که با اقداماتی مانند احیای دادسراها ، تشکیل شوراهای حل اختلاف ، سرعت بخشی نسبی به روند دادرسی ها و ... ، قوه قضاییه ، دیگر آن ویرانه سابق نیست (هر چند که در این دوره نیز شاهد نقص ها و ضعف های زیادی بودیم که در مجالی دیگر باید بدان ها پرداخته شود.)
اینک که قوه قضاییه شاهرودی ، نسبت به قوه قضاییه محمدیزدی ، در سطح مطلوب تری قرار دارد ، رئیس کنونی قوه ، می تواند با کارنامه ای نسبتاً مناسب از آن وداع کند ، به گونه ای که آیت الله صادق لاریجانی ، جانشین وی ، به هنگام نشستن بر صندلی ریاست قوه ، دیگر سخن از "ویرانه" نگوید.
با این حال ، اکنون ، اتفاقی افتاده است که می تواند خداحافظی آرام و بی دغدغه هاشمی شاهرودی را تحت الشعاع قرار دهد و همه اقدامات مثبت وی در طول 10 سال گذشته را به حاشیه ببرد و آن ، بازداشت هایی است که پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری در کشور رخ داده و بنا به اعلام مسوولان انتظامی ، همه بازداشت شدگان نیز تحویل دستگاه قضایی شده اند. در چنین شرایطی ، همه چشم ها به قوه قضاییه و شخص هاشمی شاهرودی است تا ببینند در این واپسین آزمون ، او چگونه عمل خواهد کرد؟ آیا قوه قضاییه شاهرودی ، حکم به برائت و آزادی آنها خواهد داد؟ آیا آنان محکوم خواهد شد و یا این که پرونده های این افراد ، همچنان در مرحله رسیدگی خواهد ماند تا دوران ریاست هاشمی شاهرودی تمام شود؟ در حالت اخیر ، می توان گفت که رئیس جدید قوه قضاییه ، وارث یکی از جنجالی ترین پرونده های بازمانده از دوران قبل می شود و باید به عنوان اولین آزمون ، وارد آن شود.
در هر حال باید تصریح داشت که اینک مردم ، سیاستمداران و نخبگان می خواهند ببینند آیا پرونده بازداشتی های اخیر آخرین آزمون هاشمی شاهرودی خواهد بود یا اولین محک صادق لاریجانی در مقام جدیدش؟بی گمان اگر هاشمی شاهرودی بتواند این پرونده را با اتکای صرف به قانون و عدالت و رها از فشارها و تأثیرگذاری های سیاسی به سرانجام برساند ، مردم ، با خاطره ای خوش از مردی خداحافظی خواهد کرد که اصلاحات قضایی ، از شعارهای همیشگی اش بود.
اگر هم این پرونده به رئیس بعدی به ارث برسد و او بتواند آن را در مسیر "حقوق" و نه در دام "سیاست" سروسامان دهد ، حتماً جامعه با امیدواری بیشتری به دستگاه قضایی در دوران جدید خواهد نگریست و البته عکس قضیه هم صادق است.
نقل از: سايت عصر ايران

هیچ نظری موجود نیست: