۱۳۸۸ تیر ۲۸, یکشنبه

تحليل- سرمقاله اعتماد ملي: آزموده را نيازماييد

خداوند بزرگ را سپاس مي‌گذاريم كه دشمنان ما... را از كم‌عقلان و بي‌خردان قرار داده است چراكه خودشان هم درك نمي‌كنند كه حركت كورشان سبب قوت... و مظلوميت ملت گرديده است. (امام خميني شهريور 66)
حماسه پرشور دهها هزار نفر از هموطنان عزيز در نمازجمعه هفته قبل از شرايط برگزاري آن بي‌شباهت به نماز جمعه‌هاي مسجدالاقصي در بيت‌المقدس نبود با دخالت و حمله لباس شخصي‌‌هاي كه هيچ مرجع قانوني حاضر به پذيرش رفتارهاي خشونت‌آميز آنان نيست به مردم نمازگزار و آقاي كروبي نمايي ديگر از جريان حاكم به نمايش گذاشت در اين ميان تهاجم، ضرب‌وشتم و فحاشي تعدادي اندك از لباس شخصي‌هاي تحت‌الحمايه در سر در ورودي دانشگاه تهران به آقاي كروبي، يادآور حمله عده‌اي از اراذل و اوباش به مرحوم مدرس در مجلس بود. نقل است بعد از آنكه سردار سپه به مرحوم مدرس پيام داد كه سيد پا روي دم من نگذار و مرحوم مدرس در صحن علني مجلس به زيبايي پاسخ داد كه سردار سپه محدوده دم همايوني را معين كند زيرا هرجا كه پا مي‌گذاريم حيطه دم سردار است، عده‌اي از اراذل تهران با اخذ وجوهي از مستبد آن زمان رضاخان به مجلس رفته و عليه آيت‌الله مدرس شعار دادند. ايشان بلافاصله از مجلس بيرون آمده و خطاب به اوباش گفتند زنده‌باد خودم و زنده‌باد مردم ايران، زيرا اگر من و اين مردم نبوديم كدام احمقي به شما پول مي‌داد تا به اينجا بيايد و شعار مرگ عليه من سر دهيد.
كساني كه ديروز شاهد تهاجم كودكانه اين افراد بودند گواهي دادند كه آنان با به‌كارگيري الفاظي سخيف و فحاشي‌هاي بي‌مرز، روي اسلاف خويش را سفيد كردند. اگر اسلاف آنان در گذشته به شعار مرگ عليه آزادانديشان بسنده مي‌كردند، اما برخي لباس شخصي‌هاي امروز با حمل سلاح گرم در مكان نمازجمعه علاوه بر خشونت فيزيكي عليه مردم و رجال اصلاح‌طلب به‌طور عام و كروبي به‌طور خاص، متوسل به سخيف‌ترين الفاظ كه برحسب قانون مجازات اسلامي مستوجب كيفر است، شدند. ما كه اميدواريم اينان و آمرانشان مصداق آيه شريفه‌ «والله لايهدي القوم الظالمين» نباشند بنابراين به اين افراد كه در مقابل ملت قرار گرفته‌اند برادرانه توصيه مي‌كنم به كلام مولا علي(ع) كه مي‌فرمايند و «حاسبوا قبل ان تحاسبو و تنحسوا قبل الخناق» (به محاسبه خويش همت گماريد پيش از آنكه حساب پس دهيد و فرصت را غنيمت شماريد قبل از آنكه به مرگ گرفتار شويد) توجه كنند. به هر تقدير اين نوع رفتار كم سابقه از سوي برخي سايت‌ها و رسانه‌هاي وابسته و حامي دولت كه از قبل پيش‌بيني شده بود، نشانگر نگرش جديد رهبران آنان در قبال قدماي انقلاب است كه در زمان مناسب نيازمند تجزيه و تحليل است.
با اين وجود به نظر مي‌رسد مرعوب كردن نامزدهاي معترض و ساير شخصيت‌هاي سياسي از مهمترين اهداف گردانندگان پشت پرده اين لمپن‌هاست. از اين رو نگارنده مطالعه مجدد سير زندگي و مبارزات سياسي آقاي كروبي و پدر بزرگوارشان مرحوم آيت‌الله شيخ احمد كروبي را به آنان كه بحمدالله به همه اسناد ساواك دسترسي دارند، توصيه مي‌كند. مردم ما به خوبي مي‌دانند كروبي قريب 50 سال پيش زندگي پرتلاطم سياسي خود را آغاز كرده و در خلال سال‌هاي 1341 تا 1357، 9 بار دستگير، زندان و تبعيد شده است. او در اين راه از معدود ثابت قدمان انقلاب بوده است. شايد همين امر سبب شد كه مرحوم امام به دنبال حادثه حج خونين 1366 كه ايشان مورد ضرب و شتم ماموران آل سعود قرار گرفت، در پيام تاريخي خود مورخ 18 شهريور 66 بعد از تشكر از مقاومت وصف‌ناپذير كروبي در حادثه مكه، از او به عنوان كسي كه «مجاهد صف اول اسلام بوده و هست» ياد كرد. امام در تعبير حكيمانه ديگر خود فرمودند «كروبي كسي است كه هم از ساواك كتك خورده و هم از خودي‌ها.» امروز مشخص شد مصداق خودي‌هاي مورد اشاره امام نه تنها هتاك‌هاي مسجد اعظم قم در سال 1343 بودند، بلكه لباس‌شخصي‌هاي تحت‌الحمايه امروز و چه بسا فردا را نيز در بر مي‌گيرد.
كروبي مردي براي همه عصرها
آزموده را آزمودن خطاست، او اين روزها در آستانه 72 سالگي به جاي عافيت‌طلبي با اعتقاد بر گفتمان تاريخي علويان كه همان عدالت‌محوري و مبارزه با بي‌عدالتي است در كنار ملت و براي احيا و اعاده حقوق اساسي آنان قرار گرفته است. او در آخرين پيام خود با صراحت بر اين نكته تاكيد كرده است كه «اگر كروبي را هم به ديار باقي بفرستيد ملت زنده است و حق خود را خواهد گرفت.» بنابراين اين نوع رفتارهاي مذبوحانه نه تنها ترديدي در او و نزديكانش ايجاد نخواهد كرد بلكه او و يارانش را در مسيري كه همان اهداف انقلاب 57 امام و مردم است مصمم‌تر خواهد ساخت. اين مطلب را با دعاي امام خميني در ذيحجه 1407 كه ناظر بر شرايط فعلي ماست به ياد قربانيان بيگناه حوادث اخير به پايان مي‌برم.
«ان‌شاءالله خداوند شهداي بزرگ ما را با شهداي صدر اسلام محشور و به بازماندگان آنان صبر و اجر و به مصدومان و مجروحان شفا عنايت فرمايد و شر متجاوزان را به خودشان بازگرداند و آنان را به عقوبت خود كيفر دهد.»
محمد تقي كروبي
نقل از: سحام نيوز

خبر- الويري: نمازجمعه اخیر پرجمعیت ترین و متنوع ترین نمازجمعه در طول انقلاب بود

مرتضی الویری در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: نماز جمعه اخیر با امامت هاشمی رفسنجانی یکی از پر جمعیت ترین و متنوع ترین نمازجمعه در طول انقلاب بود که همه سلیقه ها از همه اقشار و گروههای سیاسی در آن شرکت کرده بودند.
این فعال سیاسی افزود:نمازجمعه اخیر از سه جنبه، ترکیبی افراد، میزان مشارکت و مطالب عنوان شده از سوی خطیب نمازجمعه یکی از استثنائی ترین و قابل توجه ترین نمازجمعه برگزار شده در طول تاریخ انقلاب بود.
شهردار اسبق تهران اضافه کرد: در نمازجمعه اخیر افراد و سلیقه هائی شرکت کرده بودند که به آینده نظام علاقمند و به آن وفادار بودند اما به نحوه حاکمیت و اداره ی کشور انتقاد داشته و با سلیقه حاکمیت سازگاری نداشتند.
مشاور کروبی در ستاد انتخابات اظهار داشت: علیرغم تبلیغات بسیار کمرنگ صدا و سیما، در نمازجمعه اخیر شاهد یکی از پرجمعیت ترین نمازها در طول تاریخ انقلاب بودیم.
وی تصریح کرد: به دلیل ازدیاد جمعیت در خیابان های منتهی به دانشگاه تهران بسیاری از مردم نمازهای خود را در میدان ولیعصر یا پارک لاله اقامه کردند.
الویری در خصوص صحبت های هاشمی رفسنجانی نیز گفت: ایشان در نمازجمعه اخیر به مهمترین دغدغه ها و خواسته های به حق مردم از جمله شک و شبهه در انتخابات دهم، عملکرد در چارچوب قانون، مناظره بین سلیقه های مختلف برای تعیین حق و باطل و آزادسازی زندانیان که به دلایل واهی دستگیر شده بودند اشاره و خواستار پی گیری و رسیدگی شد.
نقل از: سحام نيوز

خبر- احضار دهها دانشجوی دانشگاه های سمنان، مشهد و تبریز به کمیته انضباطی

در پی سخنان معاون آموزشی وزیر علوم مبنی بر ممنوعیت از تحصیل دانشجویان فعال در انتخابات ریاست جمهوری، احضارهای گسترده فله ای دانشجویان دانشگاه های مختلف کشور به کمیته انضباطی آغاز شده است.
طی هفته گذشته 18 دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی که تعداد قابل توجهی از آنان، دانشجویان دانشگده علوم اجتماعی این دانشگاه هستند از طریق اداره آموزش دانشکده ها احضاریه های خود را دریافت کردند. هم چنین پیشتر 16 دانشجوی دانشگاه صنعتی بابل به کمیته انضباطی فرا خوانده شدند که با پیگیری های دانشجویان دانشگاه بابل این احضارهای موقتا لغو شد.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر روند فشارهای گسترده بر دانشجویان منتقد دولت نهم هم چنان ادامه دارد و در تازه ترین موج فشارها علیه دانشجویان، به تازگی 10 دانشجوی دانشگاه سمنان، 15 دانشجوی دانشگاه تبریز و بیش از 20 دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد به کمیته ی انضباطی این دانشگاه ها احضار شده اند.
دانشجویان دانشگاه سمنان در دوران امتحانات خود به کمیته انضباطی فراخوانده شده اند و علت احضارهای آنان فعالیت های این دانشجویان در دوران انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده است. هم چنین دانشجویان احضار شده ی دانشگاه آزاد مشهد، همگی عضو انجمن اسلامی دانشگاه هستند. علت احضار این دانشجویان دو تجمع هزار نفری دانشجویان در دانشکده مهندسی این دانشگاه به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان در اعتراض به بازداشت چند عضو این تشکل در درگیری های بعد از انتخابات و اعتراض به انتخابات و تجمع 18 تیر این دانشگاه بود. احضارهای گسترده دانشجویان دانشگاه تبریز نیز در حالی است که 3 دانشجوی این دانشگاه هفته گذشته با یورش نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
گفتنی است، چند هفته ی پیش، ملاباشی معاون دانشجوئی وزارت علوم در حاشيه چهل و پنجمين گردهمايي معاونان دانشجويي و فرهنگي و مديران کل امور دانشجويي و امورفرهنگي دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي در همدان در جمع خبرنگاران اظهار داشته بود که با هر دانشجوی فعال در اعتراض ها به شدت مقابله ميشود وی هم چنین گفته بود: «اين وزارت خانه هم اينک در حال جمع بندی اطلاعات به دست آمده و اعلام نظر در خصوص مسايل دانشجويان خاطي در تعدادی از دانشگاه هاي کشور در جريان قبل و بعد از انتخابات است». تنها با گذشته چند هفته از سخنان این مقام وزارت علوم، احضارهای دانشجویان در دانشگاه های مختلف آغاز شده است و هم اکنون دهها دانشجوی دانشگاه های مختلف احضاریه دریافت کرده اند.
اقدامات وزارت علوم دولت احمدی نژاد در صدوراحضاریه و صدور احکام سنگین کمیته انضباطی برای دانشجوین در حالی است که در تمام دوران تبلیغات ریاست جمهوری، احمدی نژاد و افراد کابینه اش، طی اظهاراتی کذب و خلاف واقعیت، وجود دانشجویان ستاره دار را انکار کرده و وزارت علوم دوره اصلاحات را مبدع چنین پدیده ای معرفی می کردند.
نقل از: سحام نيوز

خبر- نامه نمایندگان موسوی به لاریجانی

نمايندگان ويژه ميرحسين موسوي مستقر در شوراي نگهبان و تنظيم ارتباطات در تبليغات صدا وسيما در پي مطالب ايراد شده از سوي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در خطبه‌هاي نماز جمعه تصميم به انتشار نامه‌اي گرفتند كه در تاريخ بيستم خرداد خطاب به رئيس مجلس نگاشته شده بود.
به گزارش نواندیش متن اين نامه که از سوی خبرگزاری ها انتشار یافته است، بدين شرح است:
برادر ارجمند جناب آقاي دكتر علي لاريجاني
رئيس محترم مجلس شوراي اسلام
يبا سلام و تحيت
پيرو مذاكرات متعدد در روزهاي گذشته براي يافتن راه‌هاي برون‌رفت از بحران‌هاي اجتماعي موجود ذيلاَ تمايل داريم كه چارچوبي را در اين ارتباط عرضه كنيم، باشد كه مفيد واقع گردد و موجب كمكي به بازگشت آرامش به وجدان ناآرام جامعه شود.
به نظر ما آنچه در جامعه در جريان است معلول مديريت ناصحيح فرآيندهاي انتخابات، به ويژه دوره تبليغات انتخابات است. متاسفانه مديريت روز اخذ راي و اقدامات پس از اعلام مقدماتي نتايج آراء نيز با مشكلاتي جدي مواجه بود. در هر صورت بزرگترين مساله‌اي كه اكنون جامعه ايراني با آن مواجه است آسيب خوردن اعتماد عمومي به نتايج آرا انتخابات است. بنابراين هر راه‌حلي كه ارائه مي‌گردد بايد به نحوي مفهوم اعاده اعتماد عمومي را در صدر وجهه همت خود قرار دهد. با اين مقدمه راهكار ذيل را كه با آن مقام محترم حضور را بحث كرده، يك بار ديگر به صورت مدون تقديم مي‌كنيم. پيش از بيان راه‌حل لازم به تذكر است كه آنچه ذيلا آورده مي‌شود نظرات شخصي ما است و به هيچ عنوان نمايندگي جناب آقاي مهندس ميرحسين موسوي را كه در اين انتخابات در كنار ايشان بوديم ندارد. ليكن مطمئن هستيم،‌هر راه‌حلي كه مبتني بر انصاف باشد و بتواند اعتماد عمومي را جلب نمايد مورد قبول ايشان نيز خواهد بود.
1-چارچوب‌هاي بنيادين راه‌كار پيشنهادي
هم‌چنان‌كه مقام معظم رهبري فرمودند اختلاف به وجود آمده در جامعه، اختلاف بين اهالي انقلاب است. بنابراين با تهمت و افترا و بيرون راندن هر يك از طرف‌هاي دعوا از صحنه مرتفع نمي‌گردد. اصل را بايد بر اقناع و رفع شبهه گذاشت و گرنه اين اختلاف پاياني نخواهد داشت. لازمه اين امر اتخاذ فرآيندهاي اعتمادآفرين است. جنابعالي با توجه به حضور مداومتان در مذاكرات هسته‌اي بيش از هر شخص ديگري به اين موضوع واقفيد كه فرآيندهاي اعتمادسازي كاري‌سخت، نيازمند رعايت جزئيات و مستلزم حوصله و بردباري است.
معترضان به نتايج آرا كه تعداد آنها كم هم نمي‌باشد، بايد به رسميت شناخته شوند. اين افراد بر اساس اصل 27 قانون اساسي داراي حقوقي هستند كه بايد از آن برخوردار باشند. از جمله اين حقوق حق برگزاري اجتماعات به صورت مسالمت‌آميز و حق داشتن رسانه‌ عمومي و استفاده از رسانه ملي است. بي‌حرمتي به معترضان از طريق رسانه ملي نه تنها كمكي به حل مشكل نمي‌كند بكله احساسات افراد را جريحه‌دار نموده و بر اصرار آنها بر تداوم اعتراض خواهد افزود. متاسفانه در روزهاي اخير نه تنها با هيچ يك از درخواست‌هاي تجمع مسالمت‌آميز معترضان كه شهروندان اين كشور هستند موافقت نشد و نه تنها امكان استفاده از رسانه ملي به آنها داده نشده بلكه رسانه ملي با ادبيات ناشايستي با ايشان برخورد كرد كه تنها عواطف آنها را جريحه‌دار نمود.
فاصله انداختن بين معترضان و رهبري آنها كه در اين مورد جناب آقاي مهندس ميرحسين‌موسوي است دو خطر را در بر دارد. يكي عدم امكان ايفاي نقش رهبري توسط ايشان و ديگري پر شدن خلاء رهبري توسط ديگراني كه امكان دارد عناصر ناشناخته‌اي باشند و دست به اقدامات ناشايستي بزنند مي‌باشد. صد البته در اين وضعيت رهبري معترضان مسووليت هيچ يك از عواقب اقدامات پراكنده‌اي كه به صورت خودجوش توسط افراد صورت مي‌گيرد نمي‌پذيرد. شما خوب واقف هستيد كه در كنترل بحران‌هاي اجتماعي اولين اقدامي كه لازم است صورت گيرد پذيرش مشروعيت رهبري معترضان است تا امكان گفت‌وگو و رسيدن به راه‌حل فراهم گردد. در غير اين صورت تنها زبان گفت‌وگو، زبان خشونت خواهد بود كه در اين مورد قطعاَ راهكار خوبي نيست، چرا كه هيچ نظامي به مردمي كه در چارچوب امنيت آن، مردم اقدام به مشاركت در انتخابات نموده‌اند با خشونت پاسخ نمي‌دهد.
2- اقدامات اجرايي پيشنهادي
به جناب آقاي مهندس موسوي در يك و يا چند برنامه زنده صدا و سيماي جمهوري اسلامي اجازه حضور جهت طرح مسائل خود داده شود، رسانه ملي همواره اين امكان را دارد كه براي ديگران نيز در جهت نقد صحبت‌هاي ايشان فضاي لازم را فراهم آورد. بنابراين ممانعت از حضور ايشان در رسانه ملي اقدام بي‌وجهي است.
به ايشان و جمعيت‌هاي هوادار ايشان توسط وزارت كشور اجازه راهپيمايي اعتراضي رسمي اعطا گردد. اين موضوع باعث خواهد شد تا اقدامات مكرر خياباني متوقف شود و مجموعه اعتراضات شكل قانوني و رسمي به خود گيرد و هر گونه اجتماعي با مسوليت گروه مشخصي به پا شود.
مقام معظم رهبري فرمودند، از يك سوي تائيد كلي ايشان مانع از رسيدگي به شكايات نمي‌باشد و از سوي ديگر هيچ‌گونه بدعتي را در فرآيند رسيدگي به صحت انتخابات نمي‌پذيرند و تنها شوراي محترم نگهبان رامرجع رسمي و قانوني مي‌دانند. پيشنهاد ما نيز در اين چارچوب است.
متاسفانه اكثريت اعضاي محترم شوراي نگهبان با جانبداري از يكي از نامزدان خود را در اين مظان قرار دادند كه قضاوتشان همراه با جانبداري است. البته بهتر اين بود كه حضرات آقايان به دليل آنكه در مقام داوري قرار دارند راي خود را مخفي نگاه مي‌داشتند تا امروز جامعه با چنين مشكلي مواجه نباشد. علي‌رغم اين، به نظر ما در همين چارچوب هنوز امكان اقدام وجود دارد پيشنهاد اين است كه شوراي نگهبان هياتي از رجال ملي و مورد اعتماد مردم را كه اظهارنظر آنان موجب جلب اعتماد عمومي و آرامش جامعه شود را به عنوان خبرگان امين خود انتخاب كند.
دامنه رسيدگي اين هيات كه به رعايتي مي‌بايست نقش هيات منصفه را ايفا نمايد،‌بايد عام و بدون محدوديت باشد اين هيات بايد بتواند نسبت به اتفاقات به وقوع پيوسته در فرآيند انتخابات، مسائل روز اخذ راي و حوادث پس از آن اظهارنظر نمايد.
اين هيات مي‌بايست حق دسترسي به كليه شكايات و اطلاعات واصله به شوراي محترم نگهبان را داشته باشد و حق داشته باشد تا مستقيماَ با نامزدهاي انتخابات و يا نمايندگان آنها گفت‌وگو كند و همچنين حق داشته باشد كه از قضات عالي‌رتبه ديوان‌عالي كشور و ساير كارشناسان خبير به عنوان همكار استفاده نمايد.
اين هيات در انتهاي كار خود كه مي‌تواند بين دو هفته تا بيست روز به طول بينجامد مي‌بايست گزارشي را خطاب به شوراي محترم نگهبان تهيه كند و متن آن جهت آگاهي عمومي منتشر نمايد. آنگاه شوراي نگهبان متكي بر اين گزارش تصميم نهايي خود را اتخاذ كند. در اين صورت امكان جلب اعتماد ملي به گزارش منتشره و تصميم متخذه فراهم خواهد آمد.
ما پيشنهاد مي‌كنيم كه اعضاي اين هيات مركب از افراد زير باشد، هر چند با هيچ يك از افراد نامبرده هيچ‌گونه مذاكره‌اي صورت نگرفته است و ممكن است ايشان پذيراي اين مسوليت نباشند.
به هر روي، افراد پيشنهادي ما بدين شرح است:
1ـجناب‌ حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني از بيت شريف حضرت امام (ره)
2- جناب حجت‌الاسالم و المسلمين محمدي ري‌شهري از علماي خوشنام، منصف و باتقوي و همچنين باسابقه اجرايي طولاني قضايي و داراي مسوليت وزارت اطلاعات در پيشنيه كاري خود
3- جناب آقاي دكتر گودرز افتخار جهرمي يكي از برجسته‌ترين حقوق‌دانان مسلمان ايران، نماينده جمهوري اسالمي ايران در دعاوي بين‌المللي و همچنين چندين دوره عضويت در شوراي نگهبان به عنوان حقوق‌دان.مسوليت اين پيشنهاد با خود ما است و آمادگي داريم از آن در رسانه ملي دفاع كنيم. به نظر ما در صورت اتخاذ چنين رويه‌اي آرامش به جامعه باز خواهد گشت. ما بر اين اعتقاد هستيم چنانچه جامعه به نتيجه چنين تصميمي اعتماد كند. به يقين جناب آقاي مهندس ميرحسين موسوي نيز با آن موافق خواهد بود. به اميد اعتلاي كلمه حق و پيشرفت روزافزون جمهوري اسلامي.
بيژن زنگنه-عباس آخوندي
نقل از: سايت شفاف