۱۳۸۸ تیر ۲۹, دوشنبه

خبر- خاتمی: می توانیم نظر مردم را با رفراندوم بپرسیم

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، در دیدار با خانواده تعدادی از بازداشت شدگان بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران، راه برون رفت از "بحران فعلی" را اتکای به آرای مردم و برگزاری رفراندوم دانست.
آقای خاتمی در این دیدار که روز یکشنبه ۲۸ تیر ماه ۱۳۸۸ (۱۹ ژوئیه ۲۰۰۹) در دفتر مجمع روحانیون مبارز و با حضور تعدادی از اعضای بلندپایه این تشکل روحانی از جمله محمد موسوی خوئینی ها، علی اکبر محتشمی پور، مجید انصاری، مهدی امامی جمارانی و محمد موسوی بجنوردی برگزار شد، از گفته ها و پیشنهادهای علی اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران استقبال کرد.
یکی از حاضران در این جلسه به بی بی سی فارسی گفت آقای خاتمی در این باره گفته است: "توصیه های آقای هاشمی حداقل هایی است که می تواند فضای عمومی را تلطیف کرده و اعتماد از دست رفته را برگرداند و من در اینجا نکته ای را اضافه می کنم و به صراحت می گویم راه برون رفت از بحران فعلی، اتکا به آرای مردم و برگزاری رفراندوم قانونی است."
وب سایت موج سبز آزادی نیز که گردانندگان آن از حامیان میرحسین موسوی هستند، گزارش مفصلی از این جلسه منتشر کرده و گزارش داده است آقای خاتمی پیشنهاد داده این رفراندوم را باید نهادهای بی طرف "نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام" برگزار کنند و گفته است: "باید از مردم پرسید آیا وضعیت پیش آمده مطلوب استو از آن راضی هستند؟ اگر اکثریت مردم این وضع را قبول داشته باشند، ما هم تسلیم هستیم."
در این جلسه خانواده های تعدادی از بازداشت شدگان بعد از انتخابات از جمله خانواده های محسن میردامادی، مصطفی تاج زاده، محسن امین زاده، عبدالله رمضان زاده، صفایی فراهانی، عبدالرضا تاجیک، سمیه توحیدلو، جواد امام، مهسا امرآبادی و مسعود باستانی حضور داشتند و پیش از صحبت های آقای خاتمی درباره وضعیت اعضای بازداشتی خانواده خود و "برخوردهای غیرقانونی صورت گرفته با آنها" صحبت کردند.
یکی از حاضران در این جلسه به بی بی سی فارسی گفت در ابتدای این جلسه، عبدالله رمضان زاده، محسن امین زاده، محسن صفایی فراهانی و جواد امام بدون اطلاع قبلی از زندان اوین با خانواده های خود تماس گرفتند.
نقل از: BBC

خبر- هاشمی رفسنجانی برای دیدار با کدام مراجع به مشهد سفرکرده است؟

اعلام سفر هاشمی رفسنجانی به مشهد پس از نماز جمعه تاریخی تهران گمانه زنی های زیادی را در پی داشته است.
هاشمی رفسنجانی برای رایزنی با آیات مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی راهی مشهد شد.
گفته می‌شود سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی به مشهد برای دیدار و رایزنی با آیات مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی بوده که برای زیارت ماه رجب در مشهد بسر می برند.
به گزارش سایت سلام مطابق سنت معمول اکثر مراجع از نیمه ماه رجب تا نیمه شعبان را برای زیارت به مشهد عزیمت می‌کنند و در هفته اخیر نیز تاکنون آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه به مشهد عزیمت نموده‌اند.
در همین راستا سفر روز گذشته هاشمی رفسنجانی به مشهد نیز با هدف رایزنی با مراجع تقلید و همچنین دیدار با علمای مشهد ارزیابی می‌شود.
در میان علمای شهر مشهد بجز آقایان سیدان و علم الهدی امام جمعه مشهد که از روحانیون تندرو و از حامیان احمدی‌نژاد هستند مابقی ایشان مواضع تائید آمیزی نسبت به میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی دارند.
بزرگترین مرجع تقلید شهر مشهد آیت الله سید عزالدین زنجانی از سالهای اول انقلاب نیز گرایشات محسوسی به مهندس بازرگان داشت و در جریان انتخابات اخیر نیز دیدار تائید آمیزی با میرحسین موسوی انجام داد.
همچنین برخی از جلسات اصلاح طلبان و حامیان موسوی قبل و بعد از انتخابات اخیر در حسینیه آیت الله شیرازی در مشهد برگذار شده است.
آیت الله موسوی خلخالی از مراجع مشهد نیز از منتقدان احمدی نژاد محسوب می شوند و با توجه به ارتباطات عباس واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی با هاشمی رفسنجانی به نظر می رسد که عدم حضور واعظ در مراسم استقبال از احمدی نژاد نیز به همین دلیل باشد.
با توجه به انتصاب رحیم مشایی به سمت معاون اولی احمدی نژاد در دولت آینده و حساسیت زیاد مراجع بر این امر، تشویق علما به موضع گیری علیه این اقدام نیز جزو موضوعات رایزنی هاشمی رفسنجانی با مراجع تقلید در مشهد خواهد بود. بخصوص که دوتن از مراجعی که موضع کاملاً تندی علیه مشایی دارند یعنی آقایان مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی نیز همزمان با این سفر در مشهد حضور دارند.
نقل از: سايت هم ميهن

خبر- یکی از دراویش گنابادی تاکید کرد: سه میلیون رای دروایش چه شد ؟

یکی از دراویش قطب گنابادی با اشاره به پیام نورعلی تابنده قطب دراویش گفت : " آقای کروبی شما در دل جای دارید و این را بدانید که هرگز شما را تنها نمی گذاریم ."
کاشانی طی سخنانی در مراسمی که به مناسبت عید مبعث و برای تجلیل از حامیان انتخاباتی مهدی کروبی برگزار شده بود به نمایندگی از تمام دراویش گفت : " ما در این انتخابات بدون وام خواهی و بدون انکه سهمی بخواهیم انجام وظیفه کردیم و ان را افتخاری برای خود می دانیم . من امروز نزد آقای نورعلی تابنده بودم و ایشان نیز پیامی را برای این مراسم دادند . ما همواره قبل از انتخابات هم می گفتیم که اگر به هر دلیلی که همه ان را می دانند شما رای نیاورید ما هرگز شما را تنها نخواهیم گذاشت چرا که شما در دل ها جای دارید . " وی تاکید کرد : " همه می دانند که دروایش تابع مرشد خود هستند و اگر مرشد دستوری داد بر اساس عقل از ان اطاعت می کنند . روزی در روزنامه اعتمادملی تیتری زده شد از آقای تابنده که عنوان شده بود " حمایت از جناب آقای کروبی وظیفه همه فقراست " و چنین است که همه دراویش به حمایت از ایشان پرداختند . ما آماری رسمی نداریم ولی بر اساس امار خودمان اگر هم تعداد را کمتر بگیریم سه میلیون نفر درویش داریم که همه می گویند به کروبی رای داده اند ولی اکنون رای اینها چه شده است . " وی همچنین با ابراز تاسف از حوادثی که در حاشیه نماز جمعه تهران روی داد گفت : " من می خواهم روضه ای را بخانم و خطاب به حضرت امام می گویم . ما امروز درجماران هستیم و شما بارها از این خیابان عبور کردیه اید و سالها در اینجا سکونت داشتید آیا فکر می کردید که روزی یاران تو کسانی که معتمد تو بودند و باعث شدند تا این نظام جمهوری اسلامی شکل گیرد را کتک بزنند . ایا فکر می کردید که روزی به عزیزان و معتمدان تو جسارات شود آیا اکنون روح شما ازرده نیست . البته من یک بشارت می دهم چرا که چنین نماند و چنین نیز نخواهد ماند . " وی همچنین خطاب به مسلمانی که گاهی اصل دین خود را فراموش می کنند گفت : " برخی فکر می کنند که همین اینکه مسلمان باشند در ان دنیا پیامبر انها را مایه افتخار خود می داند ولی این طور نیست چرا که اکنون برخی از مسلمانان آلوده به گناه هستند . امت پیامبر باید حکیم باشند . " وی توضیح داد : " این حکیم بودن دارای دو معناست یک معنا همان حکمت و فضیلت و خرده بینی است و معنای دیگر ان این است در راهی که می روند محکم و استوار باشند . " وی با اشاره به سخنی از پیامبر اکرم (ص) فرمود : " پیامبر می فرمود که باید از مکر های اخلاقی فاصله بگیریم . بنابراین همه باید از دروغ و تقلب بپرهیزیم ."
نقل از: سحام نيوز