۱۳۸۸ مرداد ۱۵, پنجشنبه

خبر- اظهارات همسر ابطحي در مورد شرايط وي در زندان

روزنامه اعتماد ملی به نقل از همسر محمد علی ابطحی گزارش داد که آقای ابطحی، حامی مهدی کروبی و معاون سابق سيد رييس جمهوری پيشين ايران، در بند انفرادی به سر می برد. به گفته خانم موسوی نژاد، محمد علی ابطحی در آخرين تماس تلفنی اش گفته است فعلا منتظر آزادی او نباشند و همچنان از او بازجويی می شود. همسر آقای ابطحی، می گويد که او به دستور پزشک، روزی نيم ساعت با چشم بند پياده روی می کند. محمد علی ابطحی، از روحانيون عضو مجمع روحانيون مبارز، پس از انتخابات رياست جمهوری همراه با ده ها نفر از چهره های مطرح اصلاح طلبان بازداشت شد.

خبر- اظهارات موسوي، كروبيو آيت الله صانعي در مورد حوادث اخير

ميرحسين موسوی، از نامزدهای معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهوری ايران در سخنانی که به تازگی منتشر شده است از بازداشت اصلاح طلبان انتقاد کرد و گفت اين بازداشت ها تأثيری بر ادامه جنبش اعتراضی در ايران ندارد. به گفته آقای موسوی انتخابات اخير رياست جمهوری يک حس ملی قوی در کشور ايجاد کرده است. وی درباره ی رنگ سبز معترضان گفت رنگ سبز، که اين همه مورد حمله، عناد و کينه قرار گرفته به صورت نمادين نشان می دهد که افراد سر يک مسئله اساسی و مهم در حداقل ها با هم ارتباط پيدا کرده اند. به گفته آقای موسوی طرفداران موج سبزبه يکديگر می گويند ما هم مشکل شما و دغدغه ايران پيشرفته را داريم. وی درمورد دادگاه شماری از اصلاح طلبان و دولتمردان پيشين جمهوری اسلامی گفت محاکمه دسته جمعی و نشان دادن تصاوير دادگاهِ چند معاون رئيس جمهور و وزير و افرادی که زمانی تصاوير آنان جلوی دوربينها با سربلندی نشان داده می شد و نماد ايستادگی در مقابل قدرتها بودند، افتخار نيست. و بازداشت ها تاثيری بر استمرار جنبش اعتراضی در ايران ندارد.
ميرحسين موسوی همچنين به اتهاماتی چون انقلاب مخملی و يا ارتباط با بيگانگان که از سوی رسانه های حامی دولت محمود احمدی نژاد به حرکات اعتراضی مردم نسبت داده ميشود، اشاره کرد و آنها را اتهاماتی بيپايه خواند. به گفته آقای موسوی اين اتهامات در حالی بيان ميشود که ما دائم تأکيد ميکنيم مسائل ما مسأئل ملی و داخلی است و ربطی به بيگانگان ندارد.

**********

مهدی کروبی، دبيرکل حزب اعتماد ملی، در سخنانی که در پايگاه اين حزب منتشر شده است، از ايجاد فضای پليسی در کشور انتقاد کرد. وی گفت كسانی كه می گويند از پشتيابانی مردم برخوردارند چرا اين قدر نيرو به خيابان می آورند. به گفته مهدی کروبی، با تهديد، ارعاب، دستگيری، برنامه های تلويزيونی، و دادگاه ها، مشكلی حل نمی شود. وی در بخش ديگری از سخنانش پيشنهاد داد از فرصت های متفاوت چون ماه رمضان ،اعياد مذهبی و يا سالگرد دولت برای برگزاری همايش و جلسات استفاده شود. پيش از اين نيز ميرحسين موسوی گفته بود روزهای ماه شعبان، فرصتی برای بروز خلاقيت های مردم معترض و به گفته ی او، نهضت سبز است تا مطالبات خود را بيان کنند.

**********

آيت الله يوسف صانعی از مراجع تقليد شيعه روز چهارشنبه به شدت دادگاه معترضان به نتيجه انتخابات اخير را مورد انتقاد قرار داد. آيت الله صانعی در بيانيه ای نوشته است بی ارزش بودن اعترافاتی که در دادگاه مطرح شد بر همگان روشن است. اين مرجع تقليد تاکيد دارد: اقرار در زندان و حبس اعتبار نداشته و ندارد، ونه تنها بی ارزش است ، بلکه افترا و تهمت، معصيت کبيره و بر خلاف همه قوانين، حقوق و کرامت انسان هاست و همه کسانی که به نحوی در نشر اين گونه اعتراف ها دخيل بوده اند، در گناه آن ها شريک و سهيم هستند. آيت الله صانعی نوشته است برگزاری چنين دادگاهی در نظامی قضايی جهان کم سابقه است.روز شنبه دادگاه حدود ١٠٠ نفر از افرادى كه به ايجاد نا آرامى پس از انتخابات و تلاش برای کودتای مخملی متهم شده بودند برگزار شد که در ميان متهمان چهره های سرشناس اصلاح طلب و سياسی متعددی ديده می شدند. قرار بود دومين دادگاه متهمان روز پنجشنبه برگزار شود. اما مقام های جمهوری اسلامی اعلام کردند اين دادگاه تا روز شنبه به تعويق افتاده است.

خبر- حواشي مراسم تحليف ديروز

روز گذشته، در حاليکه ايستگاه متروی بهارستان تعطيل شده بود و بيرون از ساختمان مجلس، حضور نيروهای انتظامی و بسيجی در ميدان بهارستان و خيابان های اطراف به شدت مشهود بود، مردم پايتخت در اطراف ساختمان مجلس دست به اعتراض زدند و شعار هايی سر دادند. گزارش شده است که نيروهای بسيجی برای متفرق کردن مردم آنها را با با باتوم مورد ضرب و شتم قرار دادند و به سمت آنان گلوله های گاز اشک آور پرتاب کردند. اعتراض مردم محدود به ميدان بهارستان نبود. اعتراضات در چند نقطه تهران از جمله در متروی شهر تهران جريان داشت. صدای الله اکبر به نشانه ی اعتراض در شب گذشته نيز مانند شبهای قبل در نقاط مختلف پايتخت به گوش می رسيد.
**********
علی کردان، وزير برکنار شده ی دولت نهم محمود احمدی نژاد، حسن فيروزآبادی، رييس ستاد کل نيروهای مسلح، اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی،محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله شرکت کنندگان در مراسم تحليف آقای احمدی نژاد بودند. در همين حال اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجلس خبرگان رهبری، ميرحسين موسوی، نخست وزير دوران رهبری آيت الله خمينی، سيد محمد خاتمی، رييس جمهوری پيشين ايران، مهدی کروبی، رييس مجلس دوران اصلاحات و سيد حسن خمينی، نوه آيت الله خمينی، از جمله غايبان اين مراسم بودند.