۱۳۸۸ تیر ۲۲, دوشنبه

خبر- آیت الله منتظری در سلامت کامل به سر می‌برد

فرزند آیت الله منتظری با تکذیب خبر سایت حامی دولت گفت:«آیت‌الله منتظری در سلامت کامل به سر می‌برند و تمامی مطالبی که تاکنون به مهر ایشان منتشر شده متعلق به خود ایشان است.»
احمد منتظری فرزند آیت الله منتظری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، در خصوص ادعاهای رجا‌نیوز که عنوان کرده این مرجع تقلید حواس خود را از دست داده و حتی آشنایان خود را نمی‌شناسد گفت:«الحمد‌الله ایشان در سلامت هستند و این اخبار را تکذیب می‌کنیم.»
رجا‌نیوز نیز همچنین مدعی شده بود که آیت الله منتظری مدتی است که به دلیل اختلال حواس دیدارهای عمومی خود را انجام نمی دهند که فرزند ایشان با تکذیب این خبر گفت:«طبق روال هر ساله در فصل تابستان ایشان از قم خارج شده و به روستاهای اطراف آن رفته‌اند اما دیدارهای ضروری در همین ایام انجام می‌شود.»
منتظری با تکذیب ادعای سایت حامی دولت در مورد اینکه مطالب منتسب به ایشان توسط محسن کدیور و یکی از فرزندان ایشان منتشر می‌شود، اظهار داشت:«این ادعاها کذب است و تمامی مطالب با مهر خود ایشان منتشر شده و همین امروز هم ایشان بیانیه‌ای در مورد محکومیت کشتار مسلمانان در چین داشتند.»
نقل از: سحام نيوز

خبر- هاشمی در نمازجمعه این هفته

خبر- کاهانی هنگام دريافت جايزه ويژه هيات داوران برای فيلم «بيست» ازحاضران خواست به احترام مبارزه مردم ايران ازجای خود برخیزند

کارگردان فيلم "بيست" هنگام دريافت جايزه کارلووی واری از حاضران خواست به احترام مبارزه مردم ايران از جای خود برخيزند، اين کارگردان جوان سينمای ايران روز شنبه در مراسم اختتاميه جشنواره بين المللی فيلم «کارلووی واری» جمهوری چک، هنگامی که برای دريافت جايزه بيست هزار دلاری هيات داوران فراخوانده شد، ضمن تقديم اين جايزه به مردم ايران از حاضران خواست به احترام مبارزه مردم از جای خود برخيزند.
مهتاب کرامتی، عليرضا خمسه، پرويز پرستويی، حبيب رضايی، مهران احمدی و فرشته صدرعرفانی از بازيگران اين فيلم هستند. فيلم «بيست» به تهيه‌کنندگی پوران درخشنده و بر اساس فيلمنامه‌ای از حسين مهکام و کاهانی ساخته شده است.
نقل از: سايت گويا

خبر- پسر حجاریان دستگیر شد، نوروزی آزاد

در حالی‌که پیش از این مسئولان قضایی از آزادی عده‌ای از بازداشت شدگان اخیر خبر داده بودند که این روزها کفه ترازو به نفع بازداشت‌شدگان جدید سنگینی می‌کند تا آزاد شدگان.
به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، کامبیز نوروزی حقوقدان و وکیل دادگستری که پس از حضور در مراسم شهدای هفتم تیر روبروی مسجد قبا دستگیر شده بود، آزاد شد.
اما از سوی دیگر خبر می‌رسد محسن حجاریان فرزند سعید حجاریان که در اوین به سر می‌برد، شنبه شب در منزل شخصی بازداشت شد.
احتمال داده می‌شود که دلیل این بازداشت نامه‌ای باشد که خانواده حجاریان چند روز پیش به آیت الله منتظری نوشتند.
همچنین در حالی‌که سرانجام محمدرضا یزدان‌پناه روزنامه‌نگاری که اواخر هفته گذشته ناپدید شده بود روز گذشته در تماسی کوتاه از زندان با خانواده‌اش از دستگیری خود خبر داد، مجید سعیدی عکاس مطبوعاتی نیز روز جمعه در منزلش بازداشت شد.
ظاهراً ماموران با حضور در منزل وی، او را بازداشت کرده و وسایل شخصی‌اش را با خود برده‌اند.
پیش‌بینی می‌شود که برخی دیگر از عکاسان نیز دستگیر شوند، به نظر می‌رسد ارسال عکس از حوادث بعد از انتخابات دلیل بازداشت سعیدی باشد.
نقل از: سحام نيوز

تحليل-لوس آنجلس تایمز: ایران ؛ انقلاب رنگین یا جنگ قدرت؟

روزنامه آمریکایی لوس آنجلس تایمز با چاپ گزارشی با عنوان " برداشت نادرست از نا آرامی های ایران " کشورهای غربی را متهم کرده است که ماهیت اصلی تحولات اخیر در ایران را نمی دانند و تحولات ایران را اشتباه تحلیل می کنند.
این روزنامه نوشته است :" تحولات متعاقب انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران درسطح رسانه ها و سیاستمداران غربی به درستی مورد تحلیل قرار نمی گیرد چرا که آنچه که ما در ایران شاهد آن هستیم یک الگوی اروپای شرقی وار از انقلابات رنگین نیست . از سوی دیگر مهندس موسوی نامزد معترض به نتایج اعلام شده انتخابات ایران فردی ساختار شکن نیست که بخواهد اصول نظام جمهوری اسلامی را مورد هدف قرار دهد . "
این روزنامه نوشته است : " آنچه در ایران می گذرد یک نزاع قدرت میان روحانیان در قدرت است که از ابتدای انقلاب نیز وجود داشته است اما این بار به وضوح از عرصه پشت صحنه به جامعه کشیده شده است . اگر نزاع کنونی قدرت در ماه های آینده به نفع یکی از طرفین فیصله یابد می توان انتظار تغییرات جدی را در سطح نخبگان حاکم را داشت اما اصل انقلاب و نظام همچنان به حیات خود ادامه خواهد داد".
نزاع اصلی قدرت در ایران میان دو طیف از جناح های قدرت است و اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات اخیر زیر شدید ترین انتقادات محمود احمدی نژاد درباره فساد اقتصادی خانواده اش قرار گرفت و محمود احمدی نژاد آنها را متهم ساخت که در دوران مسئولیت خود فقط به فکر منافع فردی و گروهی خود بوده اند و ریشه بسیاری از نابسامانی های اقتصادی کنونی در سوءمدیریت و سوء استفاده های مالی آنها بوده است.
در واقع در انتخابات اخیر همین کسانی که ا ز سوی احمدی نژاد متهم می شدند از جمله رفسنجانی و خاتمی به حمایت از موسوی برخاسته و در پشت سر او قرار گرفتند. خاتمی که قبل از اعلام کاندیداتوری موسوی خود اعلام نامزدی کرده بود با حضور موسوی به نفع او کنار کشید و از تمامی گروه های مخالف دولت خواست تا به طور متحد در پشت میر حسین موسوی قرار بگیرند.
علاوه بر این حمایت ها ، زوج موسوی و رهنورد دارای یک سابقه انقلابی روشن هستند؛ هر دوی آنها از فرزندان انقلاب به حساب می آیند، برای پیروزی این انقلاب مبارزه کرده اند و هر دوی آنها به آرمان های آیت الله خمینی رهبر فقید ایران وفادار هستند .
آنها در جریان مبارزات انتخاباتی خود به وضوح اعلام کردند که نه با اصل نظام بلکه فقط با شیوه حکمرانی محمود احمدی نژاد مخالفند .
پیام انتخاباتی موسوی مبنی بر بازگشت به اصول و آرمان های اولیه انقلاب نه تنها انعکاسی داخلی داشت بلکه در سطح رسانه های عرب منطقه نیز انعکاس گسترده ای یافت . در حالی که به نظر می رسد رسانه های غربی برداشت های متفاوت و متناقضی را از حرکت موسوی داشته و دارند و دوست دارند حرکت موسوی در ایران را آن طور که خود می خواهند تفسیر کنند . در واقع رسانه های غربی دوست داشته و دارند تا حرکت های اخیر در ایران را در قالب یک انقلاب رنگین آن گونه که در اوکراین و برخی دیگر از کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز روی داده بود تفسیر کنند که ممکن است در نهایت به فروپاشی کل سیستم حکومتی ایران منجر شود.
اینکه موسوی تا چه میزان مایل است تا در حرکت اعتراضی خود و حامیانش مود حمایت غرب قرار بگیرد نامشخص است اما حتی فرض این حمایت ، موسوی و حامیانش را در معرض سرکوب شدید جناح حاکم در ایران قرار می دهد.
همین امر حتی باعث شده تا افرادی چون حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه محافظه کار کیهان در نوشته های خود به صراحت خاتمی و موسوی را به دادگاهی کردن و محاکمه تهدید کند.
آنچه که ما امروز در ایران شاهد آنیم یک انقلاب رنگین نیست بلکه نزاع قدرتی پیچیده بر سر مسیر حرکت آینده انقلاب است.
نقل از: سايت عصر ايران

خبر- شکایت رسمی استاد شجریان از صدا و سیما

روز یکشنبه استاد شجریان در برنامه دو روز اول تلویزیون صدای آمریکا اعلام کرد که به دلیل عدم رضایت از پخش ترانه ها و سرودهای ایشان از صدا وسیما رسمأ از این سازمان شکایت کرده است.
آقای شجریان این نارضایتی را از طریق فکس به اطلاع عزت الله ضرغامی مدیر عامل سازمان صدا و سیما رسانده و مشخصأ خواسته است فقط دعای ربنای وی از این رسانه پخش شود.

تحليل- سرمقاله آفتاب يزد: اينها دلايل ماست. دلیل شماچیست؟

عـد‌ه‌اي مـي‌خـواهـند پرونده انتخابات دهم رياست جمهوري را به هر طريق ممكن ببندند. اين عـده، عـمدتاً شامل كساني هستند كه خودشان انتخابات را برگزار كردند و خودشان هم با ذوق‌زدگي كامل به حمايت از عملكرد خويش پرداختند. اما به نظر مي‌رسد روياي بسته شدن پرونده و فراموشي آن، به راحتي محقق نخواهد شد.
برهمين اساس، حاميان روند انتخابات تلاش خود را بر مخفي ماندن نشانه‌هايي متمركز كردند كه دلـيـل حـقانيت معترضان بود. براي اين فرضيه، نشانه‌ها و قرينه‌هاي زيادي مي‌توان ارائه كرد. نخستين نشانه در راهپيمايي بي نظير و همراه با متانت 25 خرداد آشكار شد. رفتار جناح مقابل و حملات غيرمتين به راهپيمايان متين، بهترين دليل بود كه نشان مي‌داد آشكار شدن تعداد معترضان به روند انتخابات و مـحـتـواي اعـتراض آنها براي حاميان اين روند، خوشايند نيست. ميزان جمعيت شركت‌كننده در تجمع حاميان كانديدايي كه به عنوان پيروز انتخابات مــعــرفــي شـده است و غيرقابل مقايسه بودن آن با حاضران در تجمع 25 خرداد- علي‌رغم تفاوت آشكار حجم تبليغات رسمي براي دو تجمع- بر نگراني مدعيان اصولگرايي افزود و لذا طبيعي بود كه از "دليل نمايي" اصلاح طلبان "و "دليل خواهي" آنها جلوگيري شود. اما اين عرصه و قياس آسان و پرمعناي ناشي از آن، تنها عرصه‌اي نبود كه قابليت قانع‌سازي ادعـاي حـاميان و معترضان به روند انتخابات را به نمايش گذاشت. با گذشت حدود 10 روز از برگزاري انـتخابات، طرفداران دولت يقين كردند كه حاميان كروبي و موسوي امكان برگزاري تجمعات اعتراض آميز ندارند. رضـايـي هم علـي‌رغم ادعـاهاي عجيب اوليه، در انصرافي‌ معنادار ادامه پيگيري شكايت انتخاباتي را متوقف كرد. اين وضعيت، حاميان احمدي‌نژاد رابه اين فكر انداخت تا وارد فاز طلبكاري‌شوند و معترضان به انتخابات را اقليتي غيرقابل توجه بدانند. رسيدن به اين هدف، جز با به راه افتادن سيل ابراز خوشحالي‌ها و صدور تبريك‌ها، امكانپذير نبود. اما در اين فاز نيز حاميان روند انتخابات به موفقيتي دست نيافتند به طوري كه مي‌توان ادعا كرد كسي جز حاميان قبل از انتخابات، حاضر نشد به روند ابراز شوق و شعف بپيوندد. اين مسئله تا آنجا پيش رفت كه برخي رسانه‌هاي حامي دولت، حريم مراجع را مورد حمله قرار دادند كه چرا پيروزي احمدي‌نژاد را تـبـريـك نگفته‌اند! در واقع مي‌توان گفت حاميان صددرصدي روند انتخابات به دنبال ارائه دليلي براي اثبات افزايش هم زباني با خود بودند اما عدم همراهي بسياري از سياستمداران، علما، دانشگاهيان و احزاب مختلف با آنها، دليل ديگري شد كه حقانيت معترضان انتخاباتي را ثابت مي‌كرد. ‌ ‌
با گذشت يك ماه از انتخابات، اكنون نه تنها دلـيلـي بر ترجيح سخن موافقان دولت بر ادعاي حاميان موسوي و كروبي مشاهده نمي‌شود بلكه ادامه سكوت برخي از چهره‌هاي سرشناس و افزوده شدن "معترضان ساكت" در كنار دلايل متعددي قرار گرفته كه معترضان به نتيجه انتخابات عرضه كرده‌اند و متأسفانه به آن بي‌اعتنايي شده است.
دو روز قبل، آيت‌الله استادي امام جمعه قم - كه در تقسيم بندي‌هاي سياسي، قرابت فراواني با اصولگرايان دارد و هيچ‌گاه خود را به اصلاح‌طلبان، نزديك ندانسته اسـت- مهر سكوت چند هفته‌اي را با اعتراض به عملكرد عده‌ا ي از حاميان افراطي دولت شكست و سپس وعده داد كه تا 5 ماه ديگر، سكوت پيشه سازد. ايـن وعـده سكوت، در واقع آرام‌ترين اعتراض به روش‌هايي است كه پس از انتخابات، عده‌اي به دنبال نهادينه كردن آن هستند.
سكوت معنادار بعضي از سرشناسان جناح اصولگرا و افزايش تعداد "سكوت پيشگان" در حالي ادامه دارد كه سرشناسان ديگري از همان جناح، به صراحت يا در لفافه به دفاع از حقوق معترضان مي‌پردازند كه اين موضوع در كنار ساير نمونه‌هاي مــورد اشـاره در ايـن مـقاله، ثابت مي‌كند دلايل معترضان، قوي‌تر و "محكمه‌ پسند‌تر" از ادعاهايي است كه فراكسيون دولتي اصولگرايان ارائه مي‌كند ولذا "نارضايتي انتخاباتي" علاوه بر ميليون‌ها نفر از اقشار عادي جامعه كه در راهپيمايي‌هاي اعتراضي شركت كردند، حمايت تلويحي يا صريح افرادي در جناح‌هاي گوناگون - از جمله اصولگرايان - را با خود همراه كرده است. اكنون نوبت طرف مقابل است تا با خروج از كليشه‌هايي كه در يك ماه اخير مورد استفاده قرار گرفته است دليل قانع‌كننده‌اي ارائه نمايد تا حداقل افرادي از طرفداران قبلي خود در جناح اصولگرا را به جمع حاميان فعلي روند انتخابات بيفزايند. اين گروه نبايد فراموش كنند كه بستن يك پرونده در ذهن ايرانيان هوشمند و نجيب، به اندازه بستن ظاهري پرونده توسط بازكنندگان ذي‌نفع آن، آسان نيست؛ اگرچه ممكن است برخي مصلحت انديشي‌ها موجب تمكين عده‌اي از افراد شود يا آنها را به صبر بـا هـدف اجتناب از پرداخت هزينه‌هاي بيشتر شخصي، اجتماعي يا ملي تشويق نمايد!
نقل از: وبلاگ شخصي مجتبي واحدي

خبر- میرحسین و خاتمی در نماز جمعه این هفته؟

خطبه‌های نمازجمعه تهران این هفته احتمالاً توسط رئیس مجلس خبرگان رهبری اقامه خواهد شد. به گزارش خبرنگار «آینده»، با گذشت 4 هفته از نوبت اقامه نماز جمعه توسط آیت‌ا.. هاشمی رفسنجانی، خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران به احتمال زیاد به امامت وی اقامه خواهد شد. گفته می‌شود هاشمی رفسنجانی پس از هشت هفته، در جمعه 26 تیرماه نمازجمعه تهران را اقامه خواهد کرد. گفتنی است از زمان اتهامات مطرح‌شده علیه هاشمی رفسنجانی توسط محمود احمدی‌نژاد در مناظره‌ انتخاباتی، وی تا کنون اقدام به مصاحبه یا سخنرانی عمومی نکرده است و تنها در نامه‌ای به رهبر انقلاب، نسبت به پیامدهای این‌گونه اقدام برای نظام ابراز نگرانی کرده بود.
در همین حال گفته می شود میرحسین موسوی و سید محمد خاتمی نیز در مراسم نماز جمعه این هفته شرکت می کنند . هر چند تا کنون منابع موثقی این حضور را تأیید نکرده است .
نقل از: سايت شفاف

خبر- هشدار محسن رضایی نسبت به 'فروپاشی درونی' در ایران

محسن رضایی، از نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، بیانیه ای خطاب به مردم ایران منتشر کرده و در آن نسبت به عواقب "اختلافات داخلی" در ایران هشدار داده است.
آقای رضایی در این بیانیه نوشته است:"امروزه جامعه ایران و نیروهای طرفدار جمهوری اسلامی دچار اختلافات شده است. خانواده انقلاب را تهمت باران می‌کنند. عده‌ای به برخی از اعضای این خانواده منافقین جدید لقب می‌دهند. عده‌ای دیگر بخشی از این خانواده را به عنوان خوارج لقب می‌دهند. آیا این یک توطئه نیست که نیروهای طرفدار نظام را به جان هم بیاندازند و یک فروپاشی درونی صورت بدهند؟"
محسن رضایی فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
او هشدار داده است که " ادامه روش برخی از فعالان سیاسی، ما را به عقب می‌برد و با شکست مواجه می‌کند و تاکنون هم آسیب‌هایی وارد کرده است و ادامه روش برخی دیگر ما را به سراشیبی می‌برد و آسیب می‌رساند."
بیانیه آقای رضایی اشاره مستقیمی به افراد و فعالان سیاسی نکرده است اما ساعاتی پیش از این نامه ای از سرلشکر حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران منتشر شده بود که از "منافقان جدیدی" نام می برد که به گفته او در جریان راهپیمایی اعتراضی به نتایج انتخابات "به مردم حمله کردند."
آقای رضایی چند هفه پیش از برگزاری انتخابات، با انتقاد از شرایط اداره کشور طی چهار سال گذشته که آن را "رو به پرتگاه" خوانده بود، در انتخابات اخیر ریاست جمهوری به عنوان نامزد مستقل حاضر شد.
مطابق اعلام وزارت کشور ایران، آقای رضایی کمتر از محمود احمدی نژاد و میرحسین موسوی، آرا رای دهندگان را به خود اختصاص داده بود.
آقای رضایی در ابتدا نسبت به نتایج انتخابات ابراز نارضایتی کرد اما سپس شکایت خود را پس گرفت و اعلام کرد از این پس بدون نفع شخصی شکایت مردم از انتخابات را پی گیری می کند.
او در بیانیه اخیرش نیز به وقایع پس از اعلام نتایج انتخابات اشاره کرده و نوشته است: "این روزها کسانی هستند که به من و امثال من مراجعه می‌کنند و در رابطه با آزادی‌ها و مردم‌سالاری و انتخابات در آینده سوال می‌کنند. دغدغه‌های خود را می‌گویند. از دلسردی‌ها حرف می‌زنند. من معتقدم که جمهوری اسلامی بدون آزادی و مردمسالاری دینی مفهومی ندارد."
آقای رضایی در این بیانیه آوده است: "آنچه که باعث شده این سوالات به وجود آید حوادث پیرامون انتخابات ریاست جمهوری بوده و بر کل نظام تأثیر گذاشته است.
بر اساس بیانیه آقای رضایی "این عامل در کنار مدیریت انتخاباتی و ساختارهای ناقص آن، بی‌تدبیری‌ها، کج سلیقگی‌ها و ... در فرآِیند برگزاری انتخابات از یک سو و سو مدیریت مطالبات و اعتراضات مدنی هواداران موجب شد تا محیط سیاسی و جنبش اجتماعی مردم تحت الشعاع قرار گیرد و به سوی بحران و سو استفاده غرب کشیده شود."
آقای رضایی در این بیانیه پیشنهاد داده است که "مردم معترض و ناراضی از ضد انقلاب و اغتشاشگر" برای "برخورد متناسب" از یکدیگر تفکیک شوند و "نهادهای حکومت وظایف خود را در برقراری نظم و حفظ حقوق مردم طبق قانون انجام دهند."
محسن رضایی بعد از استعفا از فرماندهی سپاه از حضور در عرصه های نظامی کناره گیری کرد و وارد دنیای سیاست شد.آقای رضایی در سال های اخیز فعالیتش را در مجمع تشخیص مصلحت نظام متمرکز کرده و نقش پررنگ در تدوین سند چشم انداز بیست ساله ایران و نیز کمک به اصلاح قانون سرمایه گذاری خارجی را از نقاط قوت کارنامه خود در مجمع تشخیص مصلحت می داند.
نقل از: سايت بي بي سي