۱۳۸۸ مرداد ۱۲, دوشنبه

تحليل- سرمقاله آفتاب یزد: اینها قبلاً هم قبول داشتند

بــرگــزاری دادگـاه تـعدادی از بــازداشــت شـدگـان انـتـخـابـاتـی، واكنش‌های پیش‌بینی شده به دنبال داشت. تعدادی از محافظه‌كاران كه عداوت آنها با اصلاح طلبان، سابقه‌ای دیرینه دارد با بهره‌گیری از رسانه‌های وابستـه بـه بیـت‌المـال به استقبال از «بسته محاكمه» پرداختند. آنها بدون آنكه به اشكالات حقوقی مطرح شده توسط اصلاح‌طلبان و تعدادی از حقوقدانان مستقل توجه كنند شادمانی خود از «توهم شكسته شدن اصلاح‌طلبان» را به نمایش گذاشتند. در حالی كه توجه اندك به مبانی اعتراضات، می‌توانست زودهنگام بودن و ناحق بودن این ابراز شادمانی‌ها را به نمایش بگذارد. ادعای اصلاح طلبان این بود كه «مراحل اولیه بررسی پرونده‌ها، بدون حضور وكلای مدافع انجام شده و جلسه مقدماتی - كه نام محاكمه بر آن نهادند - نیز با غیبت وكلای تعدادی از متهمان برگزار شده و به دلیل عدم رعایت ضوابط قانونی، اعــتـرافـات مأخوذه ،‌فعلاً قابل اتكا نیست.» اما مدعیان اصولگرایی بدون توجه به آنكه نهادینه شدن نقض قانون، مـی‌تواند خسارات زیادی به دنبال داشته باشد تنها خوشحال بودند كه دونفر از اصلاح طلبان «اعتراف» كرده‌اند. آنها آنقدر در شادمانی غرق شدند كه این سوال را بدون پاسخ گذاشتند: «به فرض كه دو اصلاح طلب ادعاهای خود در خصوص تخلف یا تقلب در انتخابات را پس گرفته باشند، این عقب نشینی باادعای "اعتراف به دست داشتن در كودتای مخملی" چه ارتباطی دارد؟»
البته این نخستین بار نیست كه اصولگرایان بدون توجه به پیامد بعدی برخی حوادث، دچار دستپاچگی می‌شوند و حقوق احتمالی رقیب یا طرفداران رقیب را نادیده می‌گیرند. در جریان درگیری‌های خیابانی، تعدادی از جوانان دستگیر شدند و خانواده دستگیرشدگان ادعاهایی در خصوص بدرفتاری با فرزندانشان مطرح كردند. دو یا سه خانواده نیز مـدعی شدند كه فرزندانشان پس از بازداشت فوت كرده‌اند. در آن زمان هیچ یك از اصولگرایان - یا مدعیان اصولگرایی - واكنشی از خودشان ندادند و حتی گاه بر زخم خانواده‌های داغدار، نمك پاشیدند. اما هنگامی كه این مصیبت دامن‌گیر یكی از یاران خودشان شد به صورت ناگهانی، موج ابراز تاسف‌ها، هشدارها و اعلام نگرانی‌ها به راه افتاد. عده‌ای مصاحبه‌ كردند، گروهی نامه نوشتند و تعدادی نیز به جای زخم‌پاشیدن بر زخم مادران و پدران داغدار، به تسلیت گویی شتافتند. آنچه دو روز پیش اتفاق افتاد اگر به امری نهادینه در كشور تبدیل ‌شود می‌تواند روزی اصولگرایان منتقد را نیز در برگیرد ولذا، حتی اگر برای قانون دل نمی سوزانند یا از مسئولیت شرعی احتمالی، واهمه‌ای ندارند حداقل برای حفظ منافع آینده خود بایستی در مقابل هر نوع قانون شكنی یا تضییع حقوق احتمالی متهمان دستگیر شده كه خبرگیری و خبردهی آنها تنها از یك كانال انجام می‌شود ایستادگی كنند.
امـا ایـن سـكـه روی دیـگـری دارد كـه مرتبط با دست‌اندركاران پرونده‌هاست. آنها دچار این بدشانسی هستند كه بخش عمده‌ای از كیفرخواست یا نكات شبیه به آن، قـبـلاً در مـقـالات و خبرهای ویژه چند روزنامه پرونده‌ساز درج گردیده بود. حتی یك روز قبل از تشكیل ناگهانی دادگاه، یكی از خطبای جمعه، تحلیلی ارائه داد كه به اعترافات قرائت شده توسط یكی از اصلاح‌طلبان زندانی، شباهت بسیار داشت. شاید همین وضعیت باعث شد كه قبل و بعد از دادگاه یا به عبارتی قبل و بعد از انتشار تلویزیونی اعترافات، بر تعداد حامیان روند بازداشت‌ها اضافه نشد. این موضوع بایستی هشداری برای دست‌اندركاران پرونده باشد تا به دور از هیاهوی همراه با عقده‌گشایی تعدادی از اشخاص و رسانه‌های مدعی اصولگرایی، اقناع افراد بی طرف و حتی چهره‌های معتدل اصلاح‌طلب نسبت به عـملـكـرد خـود را وجـهه همت خویش قرار دهند. در غـیـر این صورت نه تنها پخش اعتراف دو تن از اصلاح‌طلبان - آن هم بعد از 6 هفته بــازداشــت و بـدون دسـترسی به وكیل - كمكی به آشكارسازی حقایق و رفع خطرات احتمالی نمی‌كند بلكه فراگیر شدن اعترافات نیز تنها بر حجم تردیدها خواهد افزود. دست اندركاران پرونده و حامیان رسانه‌ای آنها- كه قبل از اعترافات هم همین حرف‌ها را می‌زدند- باید مشخص كنند كه به دنبال شكستن شخصیت تعدادی از اصلاح طلبان هستند یا می‌خواهند به قول خود توطئه‌ای را افشا و مردم را آگاه سازند؟ اگر شكستن بازداشتی‌ها مدنظر است قاعدتا این اتفاق نخواهد افتاد و حتی می‌تواند از اعتراف كنندگان چـهـره‌ای مظلوم بسازد. اما اگر دستگیری‌ها، اعتراف گیری‌ها و پخش اعترافات - كه در مرحله فعلی و قبل از قطعیت حكم، غیرقانونی به نظر می‌رسد- هدفی قضایی را تعقیب می‌كند بایستی روش‌هایی به كارگرفته شود كه تعدادقانع شدگان افزایش یابد. این در حالی است كه واكنش‌های اولیه، چنین چیزی را نشان نمی‌دهد و كسانی كه در دو روز اخیر به ابراز شادمانی پرداخته‌اند همان افرادی هستند كه قبلا هم دسـتـگیرشدگان را برانداز می‌دانستند و خواستار مجازات آنها بودند!
نقل از: پارلمان نيوز

خبر- کروبی:نمایش‌های خودساخته‌ای که برگزار می‌شود تنها اعتبار نظام را زیر سئوال می‌برد

هنوز واکنش‌ها به دادگاهی که اصلاح‌طلبان را در جایگاه متهمانی نشاند که به تحرک برای انقلاب مخملی محکوم شده‌اند ادامه دارد. اصولگرایان خرسند هستند از برگزاری چنین دادگاهی و حتی خواستار پخش کامل آن از تلویزیون تا مردم در جریان کامل مسائلی که به گفته آنان حقیقت محض است قرار گیرند و از سوی دیگر اصلاح‌طلبان هستند که همراه با برخی از مراجع معتقدند که این اعترافات بی‌اعتبار است.
به نوشته اعتمادملی، در همین راستا مهدی کروبی نیز معتقد است اعترافات اصلاح‌طلبانی که آنان را در جایگاه متهم نشانده‌اند فاقد ارزش است. او به مسوولان پیشنهاد کرد که به جای تکیه بر تدارک چنین محاكماتی در اندیشه حل بحرانی باشند که کشور را در برگرفته است. کروبی دیروز پیشنهادی داشت که آن را تنها راهکار خروج از این شرایط دانست. او پیشنهاد کرد تا نمایندگانی از سوی کروبی، موسوی، رضایی و احمدی نژاد در مقابل دوربین صداوسیما به صورت شفاف و علنی به بیان دلایل خود درباره انتخابات بپردازند و آن گاه مردم به عنوان هیات منصفه خود به داوری برخیزند.
مهدی کروبی چنین گفت: «جریانی که معتقد است ما در انتخابات شکست خورده‌ایم می‌گوید که مردم به ما رای نداده‌اند و بنابراین است که ما چنین انتقاد و اعتراض می‌کنیم به جای اینکه اینگونه حرف بزنند و به چنین رفتارهایی روی بیاورند به دنبال راه‌حلی برای خروج از بحران باشند. اینگونه حرف زدن و بازداشت‌های گسترده و ایجاد رعب و وحشت میان مردم راه‌حل مناسبی برای خروج از بحران نیست بلکه به آن دامن زده می‌شود.»
کروبی تاکید کرد: «اگر واقعا صداقت و صراحت دارید و مطمئن هستید که تقلبی صورت نگرفته و از بیان حقایق نمی‌ترسید نماینده‌ای از میان ناظران و مجریان انتخابات تعیین کنید و با نماینده داوطلبان در تلویزیون به بحث بنشینید و آنگاه یک نظر سنجی از مردم انجام دهید تا حقیقت آشکار شود.»
مهدی کروبی دیروز این پیشنهادش را در پاسخ به پرسش خبرنگار اعتمادملی مطرح کرد که تحلیل او را درباره دادگاهی که روز شنبه برگزار شد پرسید. کروبی در پاسخ به این پرسش به اعترافات اصلاح‌طلبان در دادگاه اشاره کرد و با تاکید بر اینکه این اظهارات مشخص نیست در چه شرایط و با چه ملاحظاتی مطرح شده است گفت: « من هم دیروز از آغاز دادگاه اخباری که در این باره منتشر می‌شد را خواندم و البته متن کامل کیفر خواست را نیز دقیقا مطالعه کردم. پس از آنکه در جریان اخبار قرار گرفتم اول به این فکر کردم که چرا باید اینطور شتاب زده و با سرعت چنین کیفرخواست ضعیفی علیه همه چهره‌های نام ونشان دار تهیه شود و آن را در تلویزیون مطرح کنند و دادگاهی را به این صورت و بدون آنکه خانواده‌ها و وکلای آنها در جریان باشند برگزار کنند و در پاسخ به این سوال ذهنی‌ام بود که احساس کردم که این عجله بنابر آن است که این هفته تنفیذ و تحلیف را پیش رو داریم و از سوی دیگر حوادثی در مراسم چهلم جان‌باختگان 30 خرداد در بهشت زهرا و برخی شهرهای روی داد که باید بدان واکنش نشان داده می‌شد.»
کروبی با اشاره به متن کیفر خواستی که در دادگاه ارائه شد گفت: «در این کیفرخواست دو نکته وجود دارد یکی اینکه در این انتخاباتی که پشت سر گذاشتیم هیچگونه تقلبی روی نداده است و بازداشت شدگان نیز به آن اقرار کرده‌اند و آنها تاکید داشته‌اند که نظارت و اجرا بسیار خوب بوده است و در واقع تحرکات آنها و اعتراضاتشان نیز با هدف سیاسی صورت گرفته است. از سوی دیگر در همین کیفرخواست اشاره شده که این افراد به دنبال اجرای انقلاب مخملی و براندازی بوده‌اند. من درباره این بخش دوم یعنی اتهامی که درباره انقلاب مخملی مطرح شده است صحبتی نمی‌کنم چرا که قصد ندارم وارد این بحث شوم. هر فردی و گروهی مسوول رفتار خودش است و هر کسی هرکاری کرده و هر موضعی داشته باید خودش از آن دفاع کند. ولی این را هم می‌گویم که در هر کشوری ممکن است كسانی یا گروهی باشند که حتی اسلحه وارد کشور کنند ولی این مسائل باید به صورت مستقل پیگیری و مسببان آنان محاکمه شوند. ولی من می‌خواهم که درباره اصل این دادگاه که برگزار شد صحبت کنم.»
کروبی افزود: «مواضع من همیشه صریح و شفاف بوده است و من همواره وفادار به امام و نظام جمهوری اسلامی و آرمان امام بوده‌ام و همیشه دغدغه دفاع از منافع ملی کشورم را داشته‌ام و هیچ گاه اصول را زیر پا نگذاشته‌ام و هم نسبت به تحجرگرایی اعتراض کرده و به عدم رعایت حقوق شهروندی معترض بوده‌ام و از سوی دیگر به ساختار شکنی‌ها نیز هشدار داده‌ام. ولی آنچه که اکنون می‌خواهم بدان اشاره کنم این است که این اعترافات تا چه اندازه دارای ارزش است آن هم در شرایطی که کشور در حالت عادی نیست و بازداشت‌های گسترده صورت گرفته و بسیاری نیز جان باخته‌اند.»
وی با طرح این پرسش که آیا مردم این اعترافات را باور می‌کنند گفت: «من بارها گفته‌ام هنگامی که ما صادقانه با مردم برخورد نکنیم باید انتظار داشته باشیم که مردم حرف‌های درست و شفاف و بدون ابهام ما را نیز باور نکنند چه برسد به اینکه حرف‌های نادرست و ناصحیح ما را بخواهند باور کنند. وقتی در یک جامعه‌ای مردم شاهد آن هستند که با آنها برخوردهای خشن می‌شود و آنگاه گفته می‌شود که این کار از سوی لباس‌شخصی‌ها و نیروی بسیج صورت نگرفته است و اراذل و اوباش این کار را کرده‌اند، در جامعه‌ای که به خوابگاه دانشجویان حمله می‌شود و مردم نیز شاهد حمله به آنجا بوده‌اند ولی می‌گویندکه این از سوی نیروهای ما نبوده است، در جامعه‌ای که جنازه عزیزی را تحویل خانواده‌اش می‌دهند و آنگاه می‌گویند که ما نمی‌دانیم مسوول جان باختن وی چه کسی بوده است آیا مردم این را باور می‌کنند که افرادی را با لباس‌های زندان و تحت‌الحفظ بیاورند و آنها اعتراف کنند که تقلبی در انتخابات صورت نگرفته است؟»
کروبی با تاکید بر مواضع گذشته خود که معتقد است دستكاری در انتخابات صورت گرفته است گفت: «من می‌گویم که در این انتخابات [...] سازمان یافته روی داده است و البته شرایط به گونه‌ای است که اگر ما هم بگوییم تقلبی نشده است مردم خودشان به عنوان صاحبان رای وارد میدان شده‌اند و از سرنوشت رای خود می‌پرسند. البته همه کسانی که به خیابان‌ها آمده‌اند به انقلاب و اصل نظام جمهوری اسلامی وفادار هستند و این افراد به دنبال انقلاب مخملی نیستند. مردمی که رای دادند و تکبیر می‌گویند به دنبال سرنوشت رای خود هستند و خواست و مطالبه‌ای قانونی دارند.»
کروبی تاکید کرد: «در سال‌های اخیر در انتخابات‌های گذشته نیز تقلب‌هایی صورت گرفته است در انتخابات ریاست جمهوری نهم تقلبی آشکار صورت گرفت و حق کشی شد یا اینکه در انتخابات مجلس هشتم تقلب‌ها بسیار گسترده بود ولی دفعات گذشته تقلب‌ها آنچنان آشکار نبود که مردم اینچنین عکس‌العمل نشان دهند. ولی همواره گفته شده که خداوند به انسان‌ها برای تخلفاتی که انجام می‌دهند امان می‌دهد ولی جایی می‌رسد که مچ آنها را می‌گیرد. پس این بار فکر نمی‌کردند که مردم مچ‌گیری کنند و فکر می‌کردند که مانند دفعات گذشته مردم سکوت خواهند کرد و از کنار ماجرا می‌گذرند.»
وی افزود: «به نظر من این تخلف انجام شده ولی تحرکاتی اینچنین و این نمایش‌های خودساخته‌ای که برگزار می‌شود تنها اعتبار نظام را زیر سوال می‌برد و خود موجب افزایش اختلاف و بدبینی می‌شود و مردم نیز بیشتر تحریک می‌شوند.»
کروبی با اشاره به اظهارات اصلاح‌طلبان در دادگاه گفت: «آخر چطور می‌شود فردی که معتقد است در انتخابات تقلبی روی داده است و البته در متن کیفرخواست نیز به این اعتقاد آنان اشاره شده است پس از این مدت بازداشت می‌آید و در مقابل دادگاه می‌گوید که تقلبی صورت نگرفته است. یعنی این افراد در زندان تنبیه شده و فکر و اعتقاد خود را تغییر داده‌اند! یا اینکه آن زندان‌بان دارای نفس مسیحایی بوده و موجب شده که این افراد تحت تاثیر قرار بگیرند!»
وی با اشاره به ماجرای سعید سیرجانی در جریان قتل‌های زنجیره‌ای گفت: «زمانی سعید سیرجانی نویسنده معروف که در قتل‌های زنجیره‌ای در زندان جان باخت نوشته‌هایی داشت که در آن اهانت به جبهه و دفاع مقدس صورت می‌گرفت و بنابر همین او را بازداشت کردند ولی وقتی که او به زندان رفت در داخل زندان مطالبی می‌نوشت که در آن به تجلیل از عظمت جبهه می‌پرداخت و این یعنی اینکه زندان با او کاری کرده بود که اندیشه‌اش تغییر کند. در همان زمان یادم هست که یکی از مسوولان که همراه او بوده و جزو بازجویان وی بوده نوشته که او همانند «حر» توبه کرده و دگرگون شده است چرا که او به خوزستان رفته و سنگر و بیابان‌ها و خاکریزها را دیده و چنین تغییر فکر داده است. من در همان زمان خنده‌ام گرفت و از معاونان وزارت اطلاعات درخواست کردم که این مسائل را به این صورت مطرح نکنند که موجب تمسخر شود. چطور است که این فرد فداکاری بچه‌ها را در جبهه‌ها می‌دید ولی بدان اعتراض می‌کرد و موضع گیری بد و زننده‌ای داشت و تحت تاثیر قرار نگرفت ولی خاک‌های بیابان را دید منقلب شد و حر شد»
وی تاکید کرد: «این نوع کارهایی که انجام می‌شود اثر مثبتی ندارد بلکه آثار منفی به همراه دارد که موجب بی اعتبار کردن نظام می‌شود و خدشه‌ای به جمهوری اسلامی وارد می‌شود.»
نقل از: پارلمان نيوز

خبر- چند خبر در ارتباط با بازداشت شدگان و جانباختگان تظاهرات اخير

نامه شماری از سينماگران ايران به مجلس شورای اسلامی
ما نگرانيم! اين شروع نامه ی است که شماری از سينماگران ايران به عنوان «تصويرگران آمال مردم ايران» و «چشم و گوش ملت،» در مورد رويدادهای اخير به مجلس شورای اسلامی نوشته اند و از نمايندگان خواسته اند در برابر سوگندشان پاسخ گو باشند. اين ١٢ فيلم ساز در نامه ی سرگشاده خود ١٢ اصل قانون اساسی جمهورياسلامی ايران را برشمرده اند و درباره اجرای آن اصول، خواستار اعلام موضع نمايندگان مجلس کشور شدند.
بهزاد مهاجر نام يکی ديگر از کشته شدگان خشونت های اخير
سايت های خبری می گويند بهزاد مهاجر نام يکی ديگر از کشته شدگان خشونت های حکومتی روز های پس از انتخابات، عليه مردم معترض است. بر اساس گزارش ها، مهوش مهاجر، خواهر بهزاد مهاجر به شبکه های خبری گفته است که برادرش بيست و پنجم خردادماه ناپديد شده بود ومقامات جسد او را پس از اينکه روز شنبه از شهرستان به پزشک قانونی کهريزک در تهران مراجعه کرد به او تحويل دادند. به گفته مهوش مهاجر، پزشکی قانونی به او اطلاع داده است که جسد برادرش، روز ٣١ خردادماه تحويل داده شده است.
زهرا نوذری مادر يکی از کشته شدگان حوادث بعد از انتخابات بازداشت شد
زهرا نوذری، مادر پويا مقصود بيگی، يکی از کشته شدگان حوادث روزهای پس از انتخابات در ايران، بازداشت شد. به گزارش منابع خبری در ايران، پويا مقصود بيگی، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در تاريخ سی خرداد ماه، يک روز پس از اعلام مخالفت آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی با ادامه راه پيمايی های مسالمت آميز مردمِ معترض به نتيجه انتخابات کشته شد. منابع خبری می گويند خانم نوذری، برای اعتراض و دادخواهی به کشته شدن فرزندش، که در مقابل اداره وزارت اطلاعات کرمانشاه تحصن کرده بود، دستگير شد و از سرنوشت وی خبری در دست نيست.
شکايت تعدادی از نمايندگان اصول گرای مجلس از ميرحسين موسوی
شماری از نمايندگان اصول گرای مجلس مجلس شورای اسلامی، از ميرحسين موسوی، نخست وزير دوران جنگ ايران و عراق، به رئيس قوه قضائيه شکايت کردند. به گزارش خبرگزاری های ايران، محمدتقی رهبر، عضو کميسيون قضائی مجلس شورای اسلامی می گويد متهمان اصلی وقايع اخير ميرحسين موسوی و محمد خاتمی، رييس جمهوری پيشين ايران هستند. اين نماينده حامی محمود احمدی نژاد گفته است که نمايندگان مجلس اين شکايت را چند هفته پيش به قوه قضائيه ارائه دادند.
بيانيه خانواده شماری از زندانيان سياسی در ايران
خانواده شماری از زندانيان سياسی در ايران، با انتشار بيانيه ای اعلام کردند که در دادگاه روز شنبه اصلاح طلبان، اين جمهوری اسلامی بود که محاکمه شد. به گزارش سايت نوروز در اين بيانيه دادگاه روز شنبه اصلاح طلبان نمايشی خوانده شده و آمده است در اين دادگاه، شاهد كيفرخواست مضحكی بوديم كه از ابتدايی ترين مواد قانونی تهی بود. به گفته خانواده های زندانيان اخير ايران، عدم ملاقات وکلا با موكلين از آغاز دستگيری تا روز دادگاه، عدم تفهيم اتهام، بازجويی های طولانی مدت و نگهداری متهمان در سلول انفرادی که از مصاديق بارز شكنجه است، همه نشان دهنده غيرقانونی بودن اين دادگاه بود.
حزب مشارکت ايران اسلامی: کيفرخواست دادگاه مرغ پخته را به خنده می اندازد
پيش از اين، حزب مشارکت ايران اسلامی، از بزرگترين تشکل های قانونی منتقد دولت محمود احمدی نژاد، در واکنش به برگزاری دادگاه اصلاح طلبان در ايران، با صدور بيانيه ای اعلام کرده بود که کيفرخواست اين دادگاه، به گفته اين حزب مرغ پخته را به خنده می اندازد .دادگاه برخی از دولتمردان پيشين جمهوری اسلامی و منتقد دولت محمود احمدی نژاد، روز شنبه در سالن اجتماعات اداره کل دادگستری تهران، موسوم به مجتمع امام خمينی، برگزار شد.
تجمع به پانصد نفر از اعضای خانواده های بازداشت شدگان در مقابل دفتر آيت الله شاهرودی
منابع خبری در ايران می گويند نزديک به پانصد نفر از اعضای خانواده های بازداشت شدگان اخير در ايران، صبح روز يکشنبه، در مقابل دفتر آيت الله شاهرودی، رييس قوه قضاييه جمهوری اسلامی در خيابان وليعصر تجمع کردند. به گزارش سايت خبری تابناک، اين تجمع نهايتا با صحبت های مقام های قضايی بصورت مسالمت آميز، تمام شد. سايت تابناک می نويسد، در اين تجمع، قرار شد سه تن به نمايندگی ازبقيهمعترضان برای مذاکره با مقامات قضايی انتخاب شوند.از انجام مذاکرات احتمالی اين نمايندگان با آيت الله شاهرودی خبری در دست نيست.
نقل از: VOA News