۱۳۸۸ مهر ۹, پنجشنبه

حجاريان آزاد شد

گروه سياسي،عشرت عبدالهي؛روزنامه اعتماد:
«سعيد حجاريان روز گذشته از زندان آزاد شد. غلامعلي رياحي وکيل مدافع حجاريان با اعلام اين خبر گفت؛ موکلم با توديع وثيقه صادره تا زمان برگزاري دادگاه آزاد شد.به اين ترتيب سعيد حجاريان نظريه پرداز اصلاحات در پنجاه و پنجمين بهار زندگي خود که در جريان حوادث پس از انتخابات بازداشت شده بود روز گذشته پس از تحمل 110 روز حبس از زندان آزاد شد.
وي از جمله صدها تن از فعالان سياسي اصلاح طلب است که در جريان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري دهم بازداشت و روانه زندان شد. اين در حالي بود که وي در پي تروري که 10 سال پيش عليه وي صورت گرفته بود، وضعيت جسماني نامناسبي داشت و بايد مرتباً تحت نظر پزشک قرار مي گرفت. اما به رغم اينها وي به زندان منتقل شد. همين امر باعث شد همسر حجاريان بتواند با وي ديدار کند که البته او نيز نسبت به وضعيت جسماني همسرش اظهار نگراني کرد و گفت بعد از ترور ناکام وي سيستم هاي ارادي و غيرارادي او آسيب هاي جدي ديده و نياز به مراقبت هاي ويژه دارد. اما تلاش براي آزادي وي بي نتيجه بود.اين در حالي بود که يکي از روزنامه هاي محافظه کار حتي مدعي شد حجاريان خود نمي خواهد آزادش کنند و معتقد است زندان برايش از خانه بهتر است؛ ادعايي که بازتاب طنزآميزي در افکار عمومي داشت.
اما خبرهاي ضد و نقيضي از آزادي وي روي سايت ها منتشر مي شد، به گونه يي که سخنگوي قوه قضائيه سابق خبر آزادي حجاريان را اعلام کرد، اما وي نه تنها آزاد نشد بلکه يک روز پس از آن اعلام شد حجاريان از زندان به خانه يي سازماني منتقل شده که از لحاظ امکانات بهتر از زندان است. اين قضيه تا جايي پيش رفت که بروجردي رئيس کميسيون امنيت ملي در پي اعتراض خبرنگاران پارلماني نسبت به اين موضوع گفت اين خانه حتي استخر نيز دارد. هرچند خبرنگاران وضعيت جسمي اين چهره شاخص اصلاحات را به وي يادآور شدند که وي حتي قادر به حرکت نيست چه برسد به اينکه بتواند شنا کند.
با اين حال خانواده حجاريان و پزشک وي از ادامه بازداشت و وخيم تر شدن وضع سلامت او ابراز نگراني کردند. از همين رو بود که دري نجف آبادي دادستان وقت کشور در حاشيه نشست روساي کل دادگستري تاکيد کرد حجاريان آزاد شود و گفت هيات دادستاني خواستار کنترل وي در منزل خود شده اند. اما اين توصيه ها کارساز نبود و وي آزاد نشد. اينچنين بود که بعد از دو ماه زندان وي را با ويلچرش در سومين جلسه دادگاه حاضر کردند.
او حتي نمي توانست آنچه اعترافات او خوانده مي شود را در جلسه دادگاه قرائت کند و فرد ديگري به جاي او اين کار را انجام داد. اما اين پايان ماجرا نبود چرا که پس از دادگاه وي را به رسانه دولتي آوردند تا اعترافاتي را که در دادگاه مطرح شده بود در قالب ميزگرد تلويزيوني دوباره مطرح کند. اما اينک پس از گذشت چند روز از اين به اصطلاح ميزگرد، وي با وثيقه 200 ميليون توماني آزاد شد.
آزادي وي در حالي است که تعداد زيادي از هم حزبان و همفکرانش که تقريباً همگي يک روز پس از انتخابات رياست جمهوري دهم دستگير و روانه زندان شدند، همچنان در زندان به سر مي برند؛ همفکراني که اتهامات شان همگي هدايت آشوب هاي بعد از انتخابات است.سعيد حجاريان کيستسعيد حجاريان که از نظريه پردازان اصلاح طلبان است، چه آنها که در پيش از انقلاب دستي بر آتش مبارزه داشتند و چه آنهايي که در متن انقلاب بودند، همه او را مي شناسند.
وي که از موسسان جبهه مشارکت ايران اسلامي است هرچند مدتي در مشاغل امنيتي و اطلاعاتي فعاليت مي کرد اما از دهه 70 به عنوان يکي از چهره هاي اثرگذار فکري در جناح چپ و اصلاحات درخشيد، به گونه يي که به وي لقب مغز متفکر اصلاحات داده شد. وي که متولد 1333 است پس از دوم خرداد 1376 در نخستين انتخابات شوراي اسلامي شهر تهران به عنوان نايب رئيس به اين شورا راه يافت و در عين حال سمت مشاور سياسي محمد خاتمي رئيس جمهور سابق کشورمان را بر عهده داشت. وي گرچه در آن زمان کم و بيش با مطبوعات همکاري داشت اما در بهار مطبوعات با روزنامه «صبح امروز» که در نوع خودش يکي از بهترين روزنامه هاي اصلاحات بود، به طور جدي وارد صحنه مطبوعات شد؛ روزنامه يي که در جريانات سياسي آن روز نقش اطلاع رساني عمده يي را بر عهده داشت. اما ديري نپاييد که اين چهره مطرح جنبش دوم خرداد در سال 78 بعد از افشاگري هايي درباره قتل هاي زنجيره يي مقابل شوراي شهر تهران توسط «سعيد عسگر» ترور شد. اين گونه بود که وي بعد از ترور در يک دوره طولاني به کما رفت به گونه يي که اميدي به زنده ماندن وي وجود نداشت. از همين رو بود که همسر وي زنده ماندن حجاريان را به معجزه شبيه دانست، اما گويا مقدر شده بود حجاريان بايد زنده بماند. هرچند وي از خشم کينه توزان جان سالم به در برد اما هيچ گاه بهبودي کامل نيافت و زندگي روي صندلي چرخدار را آغاز کرد. وي هم اکنون حتي به لحاظ کلامي و سخن گفتن و در بسياري از امور شخصي نيز با مشکلات بسيار شديدي روبه رو است. ضارب وي هرچند به 15 سال زندان محکوم شد اما يک سال بعد آزاد شد. حجاريان که هم اکنون پنجاه و پنجمين بهار زندگي خود را سپري مي کند براي بار اول در هشتم شهريور 1360 مورد سوءقصد قرار گرفته بود.در حال حاضر سعيد حجاريان را به عنوان يکي از چهره هاي برجسته اصلاح طلبان و معروف به تئوريسين اصلاحات مي شناسند.