۱۳۸۸ مرداد ۱۸, یکشنبه

سيد مصطفي تاج زاده كيست؟

«اين فرد موسوم به سيدمصطفي تاج زاده است که با توجه به نام خانوادگي نامبرده، احتمالاً اصل و نسب وي به پادشاهاني مي رسد که زدند در طول تاريخ چشم برادرشان را کور کردند، اين عنصر معلوم الحال که به سمت رياست ستاد انتخابات کشور منصوب بوده، از گردانندگان پشت پرده همه وقايع بوده و رد پاي وي در کليه آشوب ها، غائله ها و درگيري ها به همراه اثر انگشت وي شناسايي شده يا مي شود.» (گل آقا، زمستان 79)
تاج زاده در خانواده يي به دنيا آمد که به گفته خودش مانند يک «ايران کوچک است و همه تيپي در آن زندگي مي کنند». تاج زاده آذر 1335 در تهران متولد شد. پدر و مادرش اصالتاً اهل هرند اصفهان بودند، اما مصطفي در تهران پا به دنيا گذاشت. پدرش بارفروش بود و در ميدان تره بار تهران کار مي کرد. خانواده تاج زاده چه از سمت پدر و چه از سمت مادر همه به علما و آيات معروف و متنفذ منتسب بودند. آيت الله هرندي يکي از روساي حوزه قم دايي او بود. مصطفي در سال 54 ديپلم متوسطه خود را اخذ کرد و در امتحان اعزام به خارج از کشور قبول شد. او از سال هاي دبيرستان فعاليت هاي سياسي خود را آغاز کرده بود.
وي به شدت علاقه مند به دکتر علي شريعتي و افکار وي و همچنين امام خميني بود. وي با ورود به امريکا ضمن تحصيل در رشته مهندسي مکانيک، فعاليت هاي خود را همراه با تعدادي از جوانان باانگيزه، در مسير مبارزات سياسي و آزاديخواهانه از طريق انجمن اسلامي کاليفرنيا پي گرفت. تاج زاده به همراهي تعدادي ديگر گروه فلق را تشکيل دادند و بخش هايي از اين گروه با راهنمايي مرحوم شهيد مطهري در کمپ هاي فلسطيني در لبنان و سوريه تحت آموزش هاي چريکي قرار گرفتند. تاج زاده 8مهر 1357 پس از ديداري با امام در پاريس، تحصيل را رها کرد و به ايران بازگشت. وي در بهمن 57 به عنوان نماينده ويژه گروه فلق در کميته ويژه استقبال از امام انتخاب شد و مسووليت تبليغات براي ورود امام را برعهده گرفت. پس از انقلاب گروه فلق با پيوستن به شش گروه ديگر زمينه تشکيل سازمان انقلاب اسلامي را فراهم آوردند. تاج زاده نيز به عنوان يکي از همين افراد به پيشنهاد وزير وقت ارشاد به مديريت کل مطبوعات و نشريات منصوب شد. با آمدن سيدمحمد خاتمي به وزارت ارشاد، وي جاي خود را به محسن آرمين داد و از سال هاي 63 تا 67 به عنوان معاون بين الملل خاتمي در وزارت ارشاد فعاليت هاي خود را ادامه داد. پس از رحلت امام خميني(ره) وي نيز از کار استعفا داد و تصميم به ادامه تحصيل گرفت و وارد دانشکده علوم و حقوق سياسي شد. وي ليسانس و فوق ليسانس خود را در اين رشته گرفت.
در کنکور سراسري کارشناسي ارشد سال 71 حائز رتبه اول کشور شد و مدارک خود را با نمره هاي بسيار بالايي اخذ کرد و در سال 74 در آزمون ورودي دکترا، رتبه سوم را کسب کرد و تمام واحدهاي خود را با نمره هاي ممتاز از سر گذراند و با سر رسيدن دوم خرداد تا به امروز هرگز فرصت آن را نيافت تا از پايان نامه اش براي اخذ مدرک نهايي خود دفاع کند. پس از محکوميت وي به زندان در سال 80 وي قصد داشت در زندان کار پايان نامه خود را نهايي کند که با تبرئه از زندان اين امر محقق نشد. خاتمي نامزد انتخابات هفتم شد و تاج زاده نيز از سال 1375 در ستاد انتخابات خاتمي فعاليت کرد و همزمان عضو تحريريه عصر ما ارگان سازمان مجاهدين انقلاب بود. پس از پيروزي اصلاحات وي در کنار عبدالله نوري در وزارت کشور به عنوان معاون سياسي، به عنوان يکي از موثرين براي پيشبرد پروژه توسعه سياسي شناخته شد. پس از استيضاح عبدالله نوري و تا آمدن موسوي لاري، تاج زاده سرپرست وزارت کشور شد.
تاج زاده در احياي اصل شوراها تاثير بسزايي داشت و انتخابات اولين دوره شوراهاي شهر و روستا را برگزار کرد. پس از برگزاري انتخابات مجلس ششم و اقبال عجيب و زياد مردم به اصلاح طلبان و شکست شديد جناح اصطلاحاً راست، مشتهراني از اين جناح خواستار ابطال انتخاباتي که خود در آن شکست خورده بودند، شدند و درصدد حذف تاج زاده برآمدند.
سيدمصطفي تاج زاده فقر و صداقت را بزرگ ترين موهبت هاي الهي و سرمايه زندگي اش مي دانست و وضعيت مالي خود را بسيار شفاف توصيف مي کرد و مي گفت؛ «همين وضع روشن هم باعث شده هيچ وصله يي در اين زمينه به من نچسبد.» تاج زاده لحظه يي دست از مطالعه و تحقيق بر نمي کشيد، همسرش به من مي گويد؛ مطمئناً يکي از شکنجه هاي مصطفي در اين روزها، دوري از کتاب است.
نقل از: پايگاه اطلاع رساني كرمان نما

۱ نظر:

فرید صلواتی گفت...

دوست خوبم سلام
ممنون که به من سر زدید .من نیز شما را به دوستان خوبم پیوند زدم